Вітаємо
Вітаємо на сайті «Український одяг» порталу Український сувенір.
З давних часів на Україні одяг мав не тільки практичне призначення, але й велику етнічну та естетичну суть. У кожному регіоні нашої держави були свої унікальні звичаї, обряди та костюми. До різних свят використовувався свій окремий одяг. Всі костюми виготовлялися вручну, починаючи з вирощування рослин (конопель чи льону), виготовлення тканин та ниток, фарбування і пошиття одягу, закінчуючи вишивкою та оздобленням. Український одяг завжди був від природи – як по складу та виготовленню, так і по візерунках вишивки і крою. Кожен регіон або навіть окремі села вносили щось своє у декорування костюму.
Сьогодні цей великий пласт нашої історії та традиційної культури творчій колектив Українського Сувеніру намагається зберегти документально і відтворити практично давні техніки пошиття одягу та вишивання. При розробці нових стилів і технік пошиття одягу ми намагаємось зберегти оригінальність і неповторність вишивки усіх регіонів нашої країни.
Сьогодні Український Сувенір має великий досвід у створенні українського народного одягу, адаптації традиційного крою та вишивки до сучасного одягу і пропонує велику власну колекцію унікальних моделей чоловічого, жіночого та дитячого одягу.
Також пропонуємо постільну білизну та хрестильні набори.
Спробуйте відчуття натуральної тканини та природнього крою – оберіть свій оригінальний костюм чи замовте щось унікальне тільки для себе.
Опубліковувач
Сорочки долинян закарпаття
У продовж двадцяти століть Закарпаття входило до складу різних держав центральної Європи: Угорщини, Австро-Угорщини, Чехословаччини.
Століттями живучи під владою чужих імперій і князівств, люди з одного боку "консервували" свою ідентичність у мові, одязі, побуті, звичаях, а з другого — переймали краще у тих, хто жив поряд, переробляли його до свого смаку, кліматичних умов, створюючи нові зразки, урізноманітнюючи складене віками на основі своїх традицій.
У природно-географічному відношенні край поділяється на два географічних райони — гірський (Карпатські гори) і рівнинний (Закарпатська низовина). На більшості території — 80 відсотків — височать гори, що захищають край від холодних північних вітрів. Такі місця заселені бойками і гуцулами, частково лемками. А людей, які проживають у низинах, передгір'ї, по долинах річок називають долинянами. У цій статті йтиметься про тих, що мешкають у Тячівському, Хустському і Міжгірському районах по річках Тисі, Річці, Тереблі, Тересві.
Найпоширенішим і масовим видом декоративно-вжиткового мистецтва тут була і є вишивка, яка найбільше збереглася в традиційному народному вбранні. Це підтверджують колекції народного одягу, сформовані науковими працівниками Державного музею народної архітектури і побуту України (м. Київ) і Закарпатського музею народної архітектури та побуту (м. Ужгород). Зібрані з любов'ю і повагою до цього згорьованого народу то — най дорогоцінніша пам'ять минулих століть, яка є ознакою краєвої приналежності Підкарпатської Русі.
Особливою красою в колекціях згаданих музеїв вирізняються жіночі додільні сорочки "довгані", витворені простою жінкою, яка при маленькому віконці в зимові, осінні дні в напівкурних, задимлених хатах залишила нам свій власний характер і "то ту прекрасну одіж, якої нігде інде в світі не є".
На мій погляд, такі сорочки побутували тут до 40 — 50-их років XX ст. як натільний, так і верхній одяг, але на Міжгірщині і Тячівщині з початку XX ст. жінки паралельно шили до спідниць і короткі сорочки до стану з полотна, купованої фабричної тканини, вони мали інший крій.
Довгі, додільні сорочки шили з 4 — 7 піл вибіленого різної якості конопляного, лляного домотканого полотна чи із суміші конопляно-бавовняних ниток. Внизу підрублювали рубцем на "стіжку".
У колекціях переважають сорочки, шиті з полотна, оздоблені декоративними швами і вишивкою на рукавах, зап'ясниках, "фодрах" (ними викінчувався рукав у вигляді волану), на вузенькій обшивці навколо горловини, на передній гладенькій полі або по густій збиранині (на грудях). Вишивку розміщували на тих частинах сорочки, які не закривав плечовий одяг.
Пілки зшивали простим швом, мережками, різними завширшки декоративними швами — "бокорка", "розшивка". В таких довгих сорочках переважав рукав без уставки, пришитий до станка. Щоб він був ширшим, пишнішим — до пілки з внутрішньої сторони додавали прямокутний клин (10—20 см), викінчували густо призібраним у складочки "зап'ясником", який обов'язково вишивали і "фодрою", "фидрушами" (її оздоблювали різними техніками вишивки і обметували петельчатим швом по краю).
Особливим видом оздоблення вражає густе "рямування" (збиранина "шита зайглю") навколо круглої горловини, яку ховали під вузеньку обшивку (ошийник, "шиник").
Цікаво і те, що ці сорочки мають рівний розріз "розпірка" ззаду, який зав'язується двома виплетеними з волічки вовняної, бавовняної нитки шнурками ("ощінки", "щунки"). Вишивкою, декоративними швами оздоблювали таку сорочку ззаду на спині, де гарно продивляються шви змережених пілок, розрізу, поздовжні смуги на рукавах.
Рукав оздоблювали най пишніше. Від розміщення на ньому орнаменту і на передній полі, від кольору вишивки походила назва сорочки: "заспулниця" чи "заспульниця", "хрестата", "хрестата заспулниця", "мішана заспулниця", "рукави", "косиця", "білениця", "червонятка", "усядниця", "ромованка".
Основні орнаментальні прадавні мотиви вишивки: восьмикутні звізди — "косички", ромби, чотирираменні і скісні хрести, квадрати, ламані і хвилясті лінії — "кривулі", скомпоновані вмілою жіночною рукою, творили безліч варіантів.
У кінці XIX — на початку XX ст. вишивали як саморобними вовняними нитками, так і купованими білого, синього, темно-вишневого кольорів техніками — "кучерявий стег", низина, вирізування, занизування, коса гладь, виколювання, стебнівка, хрест. У колекціях обох музеїв невелика кількість сорочок, де орнамент на рукавах затканий темно- вишневою вовняною ниткою. Це здебільшого були святкові, весільні "заспульниці", "усядниці". Настил ткання чи вишивки був щільний, але сприймається не важким, бо через геометричний орнамент проглядається біле тло полотна.
Розміри вишитих чи затканих прямокутників на рукавах в "усядницях", "заспульницях" були різні: 16x28 см, 30x32 см, 30x35 см, вишивка починалася від плеча і сягала до ліктя.
На початку XX ст. однотонне поле прямокутника почали ділити на 9, 12 великих квадрати — злегка вводити 2 — 3 кольори, але домінуючими запишалися червоний, синій, білий. Утворені квадрати площинно заповнювали геометричним орнаментом: квадрат, ромб, "косиця" — домінуючі в оздобленні.
У пізніші часи поділ стає дедалі дрібнішим і багатобарвним. Оскільки вишитий прямокутник заповнювали багатьма кольорами, то сорочку називали "мішана заспульниця". Якщо ж "заспульницю" вишивали технікою хрест і орнаментували хрестом, то її називали "хрестата заспульниця". Інколи чотирираменний хрест вишивали не у прямокутнику, де кожен кінець викінчували "половиною косиці", такі сорочки називали "косичастий хрест".
У будень носили сорочку "рукави", вишиваючи дві поперечні смуги: вужчу на плечі і ширшу — на рівні ліктя. Інколи сорочка "рукави" могла бути і святковою, тоді смуги були ширші (8 — 10 см). Геометричний орнамент у смугах чергувався, що і надавало композиційної різноманітності. У с. Шаян Хустського району додавали вертикальну орнаментальну смугу з "косиць", ромбів.
Сорочки, в яких передню полу і рукав вишивали вирізуванням, гладдю білого кольору, називали "білениця" і "ромованка" — це теж один із видів весільно-
го вбрання. Не менш цікаво оздоблений рукав у сорочці "косиця", де на плечі вишивали великий ромб. Часом до нього додавали вишиту поперечну смугу або менший ромбик нижче ліктя чи на рівні ліктя. Багатоваріантність і розмаїття композицій заповнення ромба залежало від техніки вишивки.
Особливою красою виділяються сорочки "косиці", коли контури ромба вимежовували потрійними смугами вирізування і цією ж технікою або "кучерявим стегом" вишивали скісний хрест, "баранячий ріг" у центрі ромба або окремим збільшеним елементом. Інколи контури ромба вимежовували суцільною однотонною широкою смугою "кучерявим стегом".
У 20 — 30-их роках XX ст. ромб втрачає свою монументальність, він стає багатобарвним, площа його заповнюється дрібними — від 9 — 20 маленьких квадратів, обрамляюча однотонна контурна смуга перетворюється на барвисту, яка складається з дрібних — від 20 — 42 квадратів.
А в селах Синевір, Синевірська Поляна, що на Міжгірщині, ромб інколи не мав контурної смуги, його площу розділяв великий скісний хрест ("смерічки") на менші ромби, які заповнювали різними завбільшки "косичками".
У сорочках "довганях" викликає цікавість ще й архаїчний елемент в оздобленні передньої поли під вузеньким ошийником, який, на мій погляд, не може бути лише прикрасою. Адже кожна жінка прикрашала себе купованим намистом з каменю, шкла чи виплетеними з бісеру ланцками або партами із срібних і золотих монет, що переходили із роду в рід. А в цих сорочках, крім намиста, ще був витканий або вишитий оберіг. Такої краси сорочки зберігалися в кожному дворі у ладі (скрині), тому що одягали їх жінки замолоду, в середньому і старшому віці, тоді коли хотілося подобатися, любити, бути поміченою. Тут простежується гармонійне поєднання душевної і творчої краси.
Такі сорочки були як святковим, так і повсякденним одягом, а не предметом декоративно-вжиткового мистецтва, як ми зараз це називаємо. Жінки шили їх не на замовлення, а для себе: ходили в них на побачення, вінчалися в них, народжували і хрестили діточок, відзначали всі свята упродовж року, часто їх прали. Яку ж тоді душу вони мали, коли так "красно" оздоблювали свої речі, одяг на будень? Чому ми зараз це втратили?
Євгенія ГАЙОВА,
провідний спеціаліст,
етнограф Державного музею народної архітектури та побуту України м. Київ